Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.12.2012 20:55 - Отново „бюджет на застоя”
Автор: antonchakarov Категория: Политика   
Прочетен: 713 Коментари: 0 Гласове:
1



   ДЪРЖАВНИЯТ БЮДЖЕТ ЗА 2013-та   ПРЕПИСАН ОТ ТОЗИ ЗА 2012-та!...

Всяка година за държавния бюджет за следващата се говори отдалече – много преди сроковете, определени за изготвянето  му, одобряването от Министерския съвет /МС/ и внасянето му в Народното събрани /НС/.  И най-накрая става ясно, че се стига до  народната мъдрост:  „Празна Мара тъпан била”.  Управляващите,  използвайки бетонното си мнозинство, правят каквото са си намислили и не приемат нито едно предложение на опозицията. Тази година се стигна и до наглостта депутатка от ГЕРБ да  обвинява опозицията защо не  са направили предложението си за някаква промяна между първото и второто четене на законопроекта – вече било късно, защото той бил приет... Като  че ли, ако то е било  направено навреме,  е щяло да стане чудо и да се одобри  - щеше да се измисли някакъв друг недостатък.  Помним и  какъв цирк  правеше при внасянето на проекта в  НС  министърът на финансите при управлението на НДСВ Милен Велчев. Първата година го носеше в едно кичозно куфарче с цветовете на националния трикольор. Втората година реши да го изпраща по електронен  път като предназнаменоваие на „електронното  правителство”,  чийто знаменосец бяха царистите. Само че по този  ултра съвременен начин бюджетът не можа да преодолее  разстоянието от 300 метра, които делят Министерството на финансите от НС и трябваше да приложи пак  обичайния епистоларен метод.

Сегашният министър  също иска да покаже собствен почерк в тази отговорна дейност. Той просто „преписва” бюджета от предната година като само сменя някои цифри. Това е  нововъведение,  което Симеон Дянков трябва да патентова и тогава вече наистина може да го признаят за финансов гений,  каквото внушение се опитва  да ни натрапи началникът му, но без  резултат. Още при първия му бюджет за 2010 година този новаторски подход ми направи впечатление и  внесох и мой принос: всеки бюджет да се предлага и приема като изменение на предшестващия – примерно в  член едикой си цифрата едикоя си става друга.  Така както се постъпва при безбройните изменения на различните нормативни актове.  По този начин ще се спести много място на   страниците на „Държавен вестник”  за публикуване на къде по-важните вече над 50 наредби на  Министерството на образованието  с  изискванията за   получаване на правоспособност  примерно на каменоделец,  чистачка и тем подобни.

Класически пример за преписвачеството при изработването на държавния бюджет е сравнението между сегашния за 2012 и  бъдещия за 2013-та.  От 117 /сто и седемнадесет/ реда с текстове, които  определят насоката в държавните приходи и разходи /извън тези в таблиците с посочени цифри/  различията са само на две  места  в бюджета за 2012 : в чл.  4  бюджетът на Сметната палата е приет без приходи, а в този за 2013  са предвидени постъпления от цели 150 хиляди лева. Но това не се е отразило за намаляване на разходите и те дори са се увеличили от  15 милиона и 57 хиляди лева на 15 милиона и  257  хиляди. Тежки да не са инвестирани  средства от 200 хиляди разход заради 150 хиляди приход... И другата разлика е, че за 2012 г. в чл. 5 при приемане бюджета на  Комисията за финансов надзор има алинея втора, че в разходите /13 689,4/  са включени 1 135,4 хил. за финансиране дейността на Комисията за публичен  надзор над регистрираните одитори,  а за  2013 този текст е отпаднал.

Като взеха властта сегашните управници и трябваше да изготвят първия си държавен бюджет за 2010 година те намалиха приходната и разходната част с по 2 милиарда лева.  Следващата година намалиха с още по 1 милиард, защото разбраха, че едно е да разправяш за големи финансови резултати и още по-големи възможности и друго – да ги осъществиш.  При  подготовката за бюджет 2013 чух  даже  за невероятно  високи  приходи  та дори се чудех дали не съм зле със слуха.  Но и приетият е БЮДЖЕТ НА ЗАСТОЯ.  Заложените цифри са доста под „заварения” бюджет от това управление за 2009 г., при това много от тях едва ли са достижими.

От 117 текстови реда, извън тези в таблиците с цифри, има само две разлики в бюджета за 2013 с този от 2012. В миналия  бюджетът на Сметната палата е приет без приходи, а в новия кой знае откъде са намерени и включени такива от 150 хиляди лева. И вероятно те са станали причина разходите да се увеличат с 200 хиляди...  За това подхожда народната мъдрост:  „Къде е Киро – на кирия.”  Отпаднала е ал.  2 на чл. 5  за приемането на бюджета на Комисията за  финансов надзор, която обясняваше, че в разходите са включени и 1 135.4 хил. лв. за финансиране дейността на  Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. Къде са скрити тези разходи в новия бюджет или тези одитори са оставени без надзор, „тайна велика ест”, както казват руснаците. Продължава мистерията с приходите от митниците. Години наред в държавния бюджет те фигурират с микроскопичната сума за този вид приходи от 120 млн. лева.  При тройната коалиция те бяха поне 200 млн., но и те се видяха много и намаляха. В същото време митниците непрекъснато се хвалят, че контрабандата е намаляла и едва ли не ликвидирана, а само Пловдивският филиал още през пролетта отчете приход над милиард. Знам какво ще е оправданието – че вносът от страните от ЕС не се обмитява, че има някаква грешка и част от митата са включени при акцизите,  които са с колосалната сума от 4.31 милиарда!  Разбирам  да има някакво намаление на мито поради правилата на ЕС,  но защо тогава имаше предложение  да се закрие митницата в Свиленград, където минават само обмитявани стоки?  И да се премести в Русе, която е граница със същия режим на ЕС?  За да се разгради  влизането без мита? И крайно време е да се даде разумно обяснение къде потъват милионите, а може би и милиарди вече години наред , които не се водят в бюджета?  В партийните каси ли или в управниците?

Не е никаква изненада, че бюджетът се пълни отново само от данъци. От предвидените постъпления от 18.4 млрд. данъчните приходи са 16.4 млрд.  Главното перо е от ДДС – 7.88 млрд. – увеличение с ъс  784 млн.! Интересно откъде ще се получат по над 1000 лв. На глава от населението, вкл. и децата,  и стотиците хиляди с доходи под половината от нужните за оцеляване?  Щом управниците стигнаха дотам да облагат с данък и лихвите от влогове и успокояват, че повечето вложители имали влогове под 1000 лв. и щели да плащат  по 20-30 стотинки месечно,  можем да разберем на какво дередже сме. Народът е казал: „Не бъркай в торбата на гладния.”  В „неданъчниоте приходи от 1.72 млрд. 709 млн. са от държавни такси, които също са вид  данъци и глоби 93 млн. ясно е, че администрацията се крепи само на данъци.  Предвидени са 816.8  млн. приходи и доходи от собственост /с ъс 72 млн. повече от 2012 г., но  явно това е само пожелание, защото държавните имоти са разпродадени, а  вноските от отдаваните под аренда  са твърде ниски/.

Предвидени са разходи  за 8.2 млрд.,  но само за успокоение. Като се прибавят трансферите /11 млрд./ и вноската към ЕС / 908 млн./ излиза, че те са 19.2 млрд., или дефицитът е  908 млн.  Трябва да се платят и 841 млн. лихви за взети кредити. Тук има някаква шмекерия. За 2012 г. дефицитът в бюджета  /салдото/ е  - 1.556  млрд. и лихвите са  707 млн., а  за 2013 г. при уж двойно по-малък дефицит  ще плащаме 841 млн. лихви... Защо  се мъчат  да изчисляват  бъдещи  несигурни  постъпления  и  разходи  едва ли не до стотинката /така  данъчните приходи за 16.639 млрд. са стигнали и до 700 лева.../ десетки хиляди чиновници от най-различни ведомства  и  да попълват  всяка  година  едно  и  също  Viorlage  /нем. -  образец. модел/?  И да се намалят колосалните  280.69 млн. на финансовото министерство,  а също и част от свързаните с това пари и за  други  ненужни чиновници?  Или  пък  да се напрегнат и да  открият  някакви нови  източници за постъпления на пари и да изрежат излишни разходи?  За отбелязване е, че двата бюджета,  извън  някои различия в цифрите, си приличат като сиамски близнаци и  по мястото на отпечатването им в „Държавен вестник” – страници,  редове и пр.

Но да видим и кои са се вредили най-добре на следващата бюджетна софра.  Първенец без конкуренция отново е МВР.  Изказването на Иван Костов за милиардния му бюджет за 2010 г.  бе оспорено  от Цв. Цветанов,  защото  бил  по-малко.  Но с няколко допълнителни инжекции  милиардът бе надминат. Едно от  постановленията за  отпущане на такива пари бе подписано от самия шеф на МВР за председател на МС. В новия бюджет са предвидени направо  1.131  млрд., за да се избягват такива операции.  И в. „Параграф 22”  в  брой  51 от 21.12.12  съобщава, че Цветанов се е изявил като Дядо Коледа  и увеличил порциона на служителите със 100 на сто – от 30 на 60 лв., а от началото на годината  ще  има ново увеличение на този размер с още 100 на сто  и ще стане 120 лв. /за сравнение с  увеличението  с 5 лв. на минималната пенсия и то от 1 април не  може и дума да става!/, с 5 на сто била увеличена и добавката за работа във  ведомството,  имало  и  други  благини, стигащи чак до 60 на сто върху определената база...

 Не са забравени и другите репресивни органи   -  бюджетът на ДАНС набъбва с 9.9 млн.,  на  Националната  служба за охрана – с 4.3  млн.,  на Националната разузнавателна служба -  с  4.3 млн.  За  Министерството на отбраната  са предвидени  1.08 млрд. – увеличение с 200 млн.  Не  виждам как с тях могат да се купят 8 изтребители на стойност 700 млн. ЕВРО,  каквато  задача  постави  МС – явно ще завещават борчове на следващите управници.

 Големият печеливш е президентът – бюджетът му се увеличава с 50 процента и става  6.336 млн. На фона на изказването на шефа на МВР,  че тази институция имала само представителни функции това е твърде изненадващо. Бюджетът на съдебната власт е увеличен само с 4 млн. лева, от които  едва 200 хил. са отделени за всички съдилища,  а  Прокуратурата ще получи увеличение от  3.8 млн. За  сметка на това  бюджетът на Висшия съдебен съвет бе орязан с 600 хиляди. Може би, ако  членовете му бяха  избрали  посочения от властта за  главен прокурор  преди  приемането на бюджета, това нямаше да се случи, но...

Със закъснение  видях по телевизията  изказване на С. Дянков, че  са поставени 6 задачи на министрите,  ако  останат на такъв пост и в следващия кабинет, какво ще направят  до края на  2013 година.  Щафетата първа пое министърката на регионалното развитие.  Тя  декларира, че през това време в строителството  ЩЕ СЕ ВЛЕЯТ БЛИЗО  ДВА  МИЛИАРДА  ЛЕВА.  Не каза само откъде ще дойдат  тези  купища  от пари.  И преди изборите от 2009 г. се обещаваха много перспективи за светло бъдеще, но я докарахме да сме най-бедната страна в ЕС.  Иля  Еренбург има книга „Москва на сълзи не вярва”, което заглавие  е подходящо и за подобни кандидат-министерски предизборни изявления!...

Антон ЧАКЪРОВ, адвокат




Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: antonchakarov
Категория: Политика
Прочетен: 297228
Постинги: 134
Коментари: 84
Гласове: 182
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031